Program Nordic Walking

„ Sport otwiera się na autyzm ”

Szkoła Podstawowa r 6 Integracyjna w Bielsku-Białej  www.sp6integracja.pl

Opracowany przez:

                                                                       Nauczycieli wychowania fizycznego

                                                                       w Szkole Podstawowej nr 6 Integracyjnej

                                                                       w Bielsku-Białej

 

 

  1. TYTUŁ PROGRAMU: „ Sport otwiera się na autyzm ”.
  1. MIEJSCE REALIZACJI: Szkoła Podstawowa nr 6 Integracyjna
    im K. Brodzińskiego w Bielsku Białej.
  1. UZASADNIENIE POTRZEBY REALIZACJI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH:

Program autorski powstał w wyniku realizowania w szkole projektu „Sport otwiera się na autyzm” i jest swoistym podsumowaniem działań podejmowanych w ramach naszych starań o to, by dzieci niepełnosprawne angażowały się w różne rodzaje aktywności fizycznej. Wynika to ściśle  z potrzeb naszej placówki, w której obecnie uczy się 34 uczniów ze spektrum autyzmu.

Nordic Walking czyli marsz ze specjalnymi kijami to forma rekreacji ruchowej, która staje się coraz bardziej popularna, zarówno w Polsce,jak i na świecie.Wyposażenie bazy szkoły w kijki i wykorzystanie ich przez młodzież na zajęciach wychowania fizycznego, a także w spotkaniach pozalekcyjnych wpłynie na zainteresowanie młodzieży aktywnością ruchową, zagospodarowanie czasu wolnego uczniom, unikanie zagrożeń oraz promocję szkoły w środowisku lokalnym. Ukierunkowanie prozdrowotnych działań edukacyjnych w stronę rozwoju aktywności fizycznej ucznia jest inwestycją w jego dorosłe życie i świadectwem działań wychowawczych szkoły.

  1. CELE PROGRAMU:

Celem programu jest stworzenie szkoły bezpiecznej i przyjaznej, promującej zdrowy styl życia, poprzez szerzenie wiedzy o zdrowiu, zagospodarowanie czasu wolnego uczniom oraz promowanie życia bez używek.

  • ruch w życiu człowieka , zdrowy styl życia (podejmowanie aktywności ruchowej

na lekcjach i w czasie wolnym)

  • życie bez nałogów
  • prawidłowe odżywianie się, promocja zdrowia
  • bezpieczeństwo w codziennym życiu
  • zdrowie psychiczne uczniów
  1. TERMIN REALIZACJI: od kwietnia 2019 r.

Program ma charakter długofalowych oddziaływań profilaktycznych możliwych
do realizacji w codziennym kontakcie z uczniami ,wdrożenie  dzieci autystycznych
do aktywności ruchowej i rekreacji. Integracji z środowiskiem szkolnym i lokalnym. Jest dostosowany do potrzeb i problemów uczniów.

  1. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
  2. Stworzenie programu Nordic Walking przy Szkole Podstawowej nr 6 Integracyjnej. Wykorzystanie kijków przez młodzież na zajęciach wychowania fizycznego, spotkania pozalekcyjne. Zapoznanie uczniów z powstaniem ruchu  Nordic Walking
    i walorów zdrowotnych.
  3. Poznanie technik chodzenia z kijkami.
  4. Organizacja wyjść uczniów na tereny rekreacyjne Bielska Białej.
  1. ADRESACI I REALIZATORZY PROGRAMU:

Adresatami są:

  • młodzież szkolna
  • rodzice
  • nauczyciele i pracownicy szkoły

Realizatorami są:

  • nauczyciele i wychowawcy
  • pedagog szkolny
  • zespół ds. profilaktyki
  • instytucje współpracujące ze szkołą
  1. SPOSOBY REALIZACJI:
  • zajęcia na lekcjach wychowania fizycznego
  • szkolne zajęcia pozalekcyjne.
  • rajdy szkolne
  • wycieczki klasowe

 

 

 

  1. BUDŻET:

Wielkość środków potrzebna na realizację programu wynosi: 5000 zł.

  1. AKCJA REKLAMOWA:

– informacja o programie skierowana do wychowawców klas,

– ogłoszenia, ulotki informacyjne,

– przekazanie informacji o działaniach na stronie szkoły,

– przekazanie informacji uczniom przez wychowawców na godzinach wychowawczych,

– poinformowanie rodziców.

  1. Oczekiwane rezultaty:

Udział w programie ,,Sport otwiera się na autyzm” ma zainteresować społeczność szkolną nowoczesnymi formami aktywności ruchowej ,integrować dzieci ze spektrum autyzmu z rówieśnikami, spowodować zmiany zachowań w zakresie zdrowia fizycznego. Młodzi ludzie powinni dostrzec walory zdrowego stylu życia. Proponowane młodzieży działania profilaktyczne oraz prozdrowotne są doskonałą formą zagospodarowania czasu wolnego, co w konsekwencji powinno wpłynąć na integrację środowiska szkolnego.

Zakłada się, że po realizacji programu uczniowie będą chętniej podejmować aktywność w formie indywidualnej i grupowej., Poznają zasady zdrowego stylu życia, włączą się w walkę z nałogami i innymi zagrożeniami cywilizacyjnymi w najbliższym środowisku. Zrozumieją też w jaki sposób sprawność fizyczna i aktywność ruchowa wpływa na ich zdrowie i życie.

  1. PRZEWIDYWANE EFEKTY TO:
  • Uświadomienie uczniów o potrzebie dbania o własne zdrowie.
  • .Integracja uczniów
  • Zawiązanie relacji międzyludzkich, bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów.
  • Wzbogacenie form współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną.
  • Poprawa bazy, wyposażenia szkoły.
  • Wzbogacenie zajęć wychowania fizycznego.
  • Pozytywna ocena programu przez uczniów, nauczycieli i rodziców.
  • Promocja szkoły.
  1. MONITOROWANIE I EWALUACJA PROJEKTU

Program podlega ocenie skuteczności, czyli ewaluacji. Chodzi o sprawdzanie realizacji założonych celów i działań profilaktycznych.

Ewaluacja programu będzie polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych zadań. Informacje niezbędne do ewaluacji pozyskiwane będą przez:

  • rozmowy i wywiady z uczniami, rodzicami i pracownikami szkoły
  • obserwację uczniów w różnych sytuacjach
  • wymianę uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń podczas spotkań szkolnego zespołu wychowawczego, zespołu profilaktycznego
  • ankiety
  • zaangażowanie uczniów w działania promujące zdrowy styl życia i działania profilaktyczne.

Ewaluacja posłuży do opracowania pisemnego raportu z realizacji działań prozdrowotnych i profilaktycznych po dwóch latach funkcjonowania programu(czerwiec 2021). Raport zostanie przedstawiony nauczycielom na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.

Nauczyciele wychowania fizycznego