Program Nordic Walking
„ Sport otwiera się na autyzm ”
Szkoła Podstawowa r 6 Integracyjna w Bielsku-Białej www.sp6integracja.pl
Opracowany przez:
Nauczycieli wychowania fizycznego
w Szkole Podstawowej nr 6 Integracyjnej
w Bielsku-Białej
- TYTUŁ PROGRAMU: „ Sport otwiera się na autyzm ”.
- MIEJSCE REALIZACJI: Szkoła Podstawowa nr 6 Integracyjna
im K. Brodzińskiego w Bielsku Białej.
- UZASADNIENIE POTRZEBY REALIZACJI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH:
Program autorski powstał w wyniku realizowania w szkole projektu „Sport otwiera się na autyzm” i jest swoistym podsumowaniem działań podejmowanych w ramach naszych starań o to, by dzieci niepełnosprawne angażowały się w różne rodzaje aktywności fizycznej. Wynika to ściśle z potrzeb naszej placówki, w której obecnie uczy się 34 uczniów ze spektrum autyzmu.
Nordic Walking czyli marsz ze specjalnymi kijami to forma rekreacji ruchowej, która staje się coraz bardziej popularna, zarówno w Polsce,jak i na świecie.Wyposażenie bazy szkoły w kijki i wykorzystanie ich przez młodzież na zajęciach wychowania fizycznego, a także w spotkaniach pozalekcyjnych wpłynie na zainteresowanie młodzieży aktywnością ruchową, zagospodarowanie czasu wolnego uczniom, unikanie zagrożeń oraz promocję szkoły w środowisku lokalnym. Ukierunkowanie prozdrowotnych działań edukacyjnych w stronę rozwoju aktywności fizycznej ucznia jest inwestycją w jego dorosłe życie i świadectwem działań wychowawczych szkoły.
- CELE PROGRAMU:
Celem programu jest stworzenie szkoły bezpiecznej i przyjaznej, promującej zdrowy styl życia, poprzez szerzenie wiedzy o zdrowiu, zagospodarowanie czasu wolnego uczniom oraz promowanie życia bez używek.
- ruch w życiu człowieka , zdrowy styl życia (podejmowanie aktywności ruchowej
na lekcjach i w czasie wolnym)
- życie bez nałogów
- prawidłowe odżywianie się, promocja zdrowia
- bezpieczeństwo w codziennym życiu
- zdrowie psychiczne uczniów
- TERMIN REALIZACJI: od kwietnia 2019 r.
Program ma charakter długofalowych oddziaływań profilaktycznych możliwych
do realizacji w codziennym kontakcie z uczniami ,wdrożenie dzieci autystycznych
do aktywności ruchowej i rekreacji. Integracji z środowiskiem szkolnym i lokalnym. Jest dostosowany do potrzeb i problemów uczniów.
- HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
- Stworzenie programu Nordic Walking przy Szkole Podstawowej nr 6 Integracyjnej. Wykorzystanie kijków przez młodzież na zajęciach wychowania fizycznego, spotkania pozalekcyjne. Zapoznanie uczniów z powstaniem ruchu Nordic Walking
i walorów zdrowotnych. - Poznanie technik chodzenia z kijkami.
- Organizacja wyjść uczniów na tereny rekreacyjne Bielska Białej.
- ADRESACI I REALIZATORZY PROGRAMU:
Adresatami są:
- młodzież szkolna
- rodzice
- nauczyciele i pracownicy szkoły
Realizatorami są:
- nauczyciele i wychowawcy
- pedagog szkolny
- zespół ds. profilaktyki
- instytucje współpracujące ze szkołą
- SPOSOBY REALIZACJI:
- zajęcia na lekcjach wychowania fizycznego
- szkolne zajęcia pozalekcyjne.
- rajdy szkolne
- wycieczki klasowe
- BUDŻET:
Wielkość środków potrzebna na realizację programu wynosi: 5000 zł.
- AKCJA REKLAMOWA:
– informacja o programie skierowana do wychowawców klas,
– ogłoszenia, ulotki informacyjne,
– przekazanie informacji o działaniach na stronie szkoły,
– przekazanie informacji uczniom przez wychowawców na godzinach wychowawczych,
– poinformowanie rodziców.
- Oczekiwane rezultaty:
Udział w programie ,,Sport otwiera się na autyzm” ma zainteresować społeczność szkolną nowoczesnymi formami aktywności ruchowej ,integrować dzieci ze spektrum autyzmu z rówieśnikami, spowodować zmiany zachowań w zakresie zdrowia fizycznego. Młodzi ludzie powinni dostrzec walory zdrowego stylu życia. Proponowane młodzieży działania profilaktyczne oraz prozdrowotne są doskonałą formą zagospodarowania czasu wolnego, co w konsekwencji powinno wpłynąć na integrację środowiska szkolnego.
Zakłada się, że po realizacji programu uczniowie będą chętniej podejmować aktywność w formie indywidualnej i grupowej., Poznają zasady zdrowego stylu życia, włączą się w walkę z nałogami i innymi zagrożeniami cywilizacyjnymi w najbliższym środowisku. Zrozumieją też w jaki sposób sprawność fizyczna i aktywność ruchowa wpływa na ich zdrowie i życie.
- PRZEWIDYWANE EFEKTY TO:
- Uświadomienie uczniów o potrzebie dbania o własne zdrowie.
- .Integracja uczniów
- Zawiązanie relacji międzyludzkich, bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów.
- Wzbogacenie form współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną.
- Poprawa bazy, wyposażenia szkoły.
- Wzbogacenie zajęć wychowania fizycznego.
- Pozytywna ocena programu przez uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Promocja szkoły.
- MONITOROWANIE I EWALUACJA PROJEKTU
Program podlega ocenie skuteczności, czyli ewaluacji. Chodzi o sprawdzanie realizacji założonych celów i działań profilaktycznych.
Ewaluacja programu będzie polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych zadań. Informacje niezbędne do ewaluacji pozyskiwane będą przez:
- rozmowy i wywiady z uczniami, rodzicami i pracownikami szkoły
- obserwację uczniów w różnych sytuacjach
- wymianę uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń podczas spotkań szkolnego zespołu wychowawczego, zespołu profilaktycznego
- ankiety
- zaangażowanie uczniów w działania promujące zdrowy styl życia i działania profilaktyczne.
Ewaluacja posłuży do opracowania pisemnego raportu z realizacji działań prozdrowotnych i profilaktycznych po dwóch latach funkcjonowania programu(czerwiec 2021). Raport zostanie przedstawiony nauczycielom na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
Nauczyciele wychowania fizycznego