12 przykazań logopedycznych wg Leona Kaczmarka:
- Narządy mowy dziecka kształtują się i zaczynają funkcjonować już w życiu płodowym. Są one ogromnie wrażliwe na wszystkie bodźce fizyczne i chemiczne, zarówno sprzyjające jak i szkodliwe.
- Mowa otoczenia powinna być poprawna. Do dziecka trzeba mówić wolno, dokładnie i wyraźnie, trzeba zaniechać sztucznego spieszczania i używania tzw. języka dziecięcego.
- Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. Z początku jest to uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała. Wnet jednak nastąpią reakcje głosowe. Gdy ich brak, trzeba koniecznie zbadać słuch dziecka, gdyż może on być osłabiony.
- Absolutnie nie wolno krępować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia.
- Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczep warg, dziąseł, podniebienia, zniekształcenia w układzie szczęk, uzębienia itp.), powinno się bezwzględnie pójść z nim do lekarza specjalisty: chirurga plastyka, ortodonty.
- Dziecko leworęczne należy otoczyć specjalną opieką. W okresie kształtowania się mowy nie wolno zmuszać go do posługiwania się prawą ręką, gdyż mogą wystąpić zaburzenia mowy.
- Kiedy dziecko samo zaczyna coraz więcej mówić nie wolno tej skłonności gasić np. obojętnością lub cierpką uwagą, bo wówczas dziecko zamyka się w sobie, staje się nieufne, niemieje.
- Nie należy hamować żywiołowego pędu do mowy, trzeba wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko wkłada w mowę.
- Należy pilnie baczyć czy kształtowanie się mowy dziecka przebiega zgodnie z normą.
- Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadzać mu przez ciągłe poprawianie i zmuszanie do poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się kompleksu niższej wartości, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówić.
- Dziecko trzyletnie monologuje, ale chce też rozmawiać z otoczeniem, zadaje mnóstwo pytań i przepada za opowiadaniami. Nie wolno lekceważyć tych faktów, gdyż pomaga to dziecku w wysławianiu się, w umiejętności wyrażania swych myśli i uczuć.
- Jeśli mimo wszystko nie udało się zapobiec powstaniu defektów mowy, nie wolno opuszczać rąk. Powstające w Polsce coraz liczniejsze poradnie logopedyczne są w stanie pomóc dziecku, o ile rodzice i wychowawcy będą z nimi jak najściślej współpracować.
Kiedy udać się do logopedy?
- Jeżeli dziecko skończyło 12 miesięcy i nie posługuje się najprostszymi słowami, typu: mama, bobo, tata, itd.
- Skończyło 24 miesiące i nie łączy dwóch elementów razem: np. mama da, tata oć,
- Gdy w trzecim roku życia mowa dziecka jest niezrozumiała dla innych,
- Gdy zauważasz, że podczas mówienia zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast dom – tom, daj – taj, itp.
- W czasie mówienia wkłada język między zęby,
- Wydaje się, że twoje dziecko ma problemy ze słuchem,
- Zacina się, powtarza wyrazy, sylaby,
- Skończyło 4 r. ż, a głoski s, z, c, dz wypowiada nieprawidłowo, np. sam – siam, cebula – ćebula, itp.
- Skończyło 5 r. ż. i pojawiają się deformacje głosek sz, rz, cz, dż
- W 6 r. ż nie używa głoski [r], zamiast niej pojawia się [l] lub [j], np. lowel, jowej zamiast rower.
- Chodzi już do szkoły, ale ogromną trudność sprawia mu nauka pisania i czytania.
- Podczas czytania myli litery podobne ( p-b-d), przestawia litery, gubi litery, pomija wyrazy.
- Zawsze wtedy, gdy posiada diagnozę o niedosłuchu, autyzmie, Zespole Aspergera, Zespole Downa, niepełnosprawności intelektualnej, opóźnionym rozwoju mowy, jąkaniu, mutyzmie, zaburzeniach mowy o typie afazji, wadach wymowy.
Artykulacja, jak ćwiczyć?
Ćwiczenia warg:
- Przesadne wymawianie na przemian „ a-o” .
- Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
- Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
- Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
- Cmokanie.
- Parskanie.
- Masaż warg zębami .
- Dmuchanie na płomień świecy, na watkę, na papierowe ozdoby zawieszone na nitce lub piłkę pingpongową.
- Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
- Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
- Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
- Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
Ćwiczenia języka:
- Wysuwanie języka na brodę, następnie unoszenie go tak jakby miał dotknąć nosa,
- Dotykanie na przemian lewego, prawego kącika ust.
- Zabawa w „Język na defiladzie” :
- raz – czubek języka na górną wargę,
- dwa – czubek języka do lewego kącika ust,
- trzy – czubek języka na dolną wargę,
- cztery – czubek języka do prawego kącika ust.
- Dokładne i staranne oblizywanie warg.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- Chrapanie,
- Ziewanie,
- Naśladowanie dźwięków wydawanych podczas płukania gardła wodą,
- Picie przez słomkę o różnej długości i grubości napojów rzadszych i gęstszych
- Naśladowanie przeżuwania krowy – żuchwę przesuwać raz w lewą raz w prawą stronę.
Ćwiczenia oddechowe:
- Dmuchanie na płomień świecy, na wiatraczek.
- Dmuchanie na piłkę pingpongową lub zwitki waty.
- Dmuchanie na piłkę pingpongową lub kulę z waty zaczepioną na nitce.
- Dmuchanie przez rurkę do szklanki z wodą, do miski na umieszczone tam lekkie przedmioty (piłki pingpongowe, kawałki styropianu, papierowe statki).
- Chuchanie na dłonie, na szybę, lusterko.
- Puszczanie baniek mydlanych.
- Nadmuchiwanie balonów i gumowych zabawek.
- Odliczenie na jednym wydechu.
- Powtarzanie zdań na jednym wydechu (krótkie, potem coraz dłuższe).
Ćwiczenia przygotowujące do wymowy głosek s, c, z, dz:
- Wysuwanie języka i cofanie go;
- Na przemian pokazywanie języka szerokiego i wąskiego;
- Układanie języka za dolnymi zębami i cofanie go;
- Oblizywanie dolnych ząbków po stronie wewnętrznej;
- Układanie języka w rulonik;
- Otwieranie i zamykanie buzi- język ułożony za dolnymi zębami;
- Liczenie ząbków dolnych dotykając czubkiem języka po stronie wewnętrznej;
- Kilkakrotne powtarzanie uśmiechów;
- Dmuchanie np. na skrawki papieru, piłeczkę pingpongową, picie napojów przez słomkę.
Ćwiczenia przygotowujące do wymowy głosek sz, ż, cz, dż:
- Kląskanie językiem- naśladowanie odgłosu kopyt konia;
- Dotykanie czubkiem języka górnych zębów po stronie wewnętrznej- buzia szeroko otwarta, następnie cofanie języka;
- Liczenie ząbków górnych dotykając czubkiem języka po stronie wewnętrznej;
- Wysuwanie zaokrąglonych warg w kształcie ryjka;
- Naśladowanie pyszczka rybki, otwieranie i zamykanie wysuniętych warg;
- Unoszenie języka do podniebienia, a następnie cofanie języka w kierunku gardła;
- Naśladowanie mlaskania.
- Cmokanie.
Ćwiczenia przygotowujące do wymowy głoski r :
- Kląskanie językiem- naśladowanie odgłosu kopyt konia;
- Rozciąganie języka w jamie ustnej tak, aby jego boki dotykały ząbków, a następnie wysuwanie szerokiego języka;
- Delikatne żucie brzegów języka;
- Liczenie górnych a następnie dolnych ząbków dotykając czubkiem języka po stronie wewnętrznej;
- Masaż języka, czyli wysuwanie i wsuwanie języka przez lekko zbliżone zęby;
- Zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka;
- Szybkie wymawianie dziąsłowych głosek T, D oraz T, D, N;
- Powtarzanie sylab: de, te, dy, ty.
- Śpiewanie różnych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly;
- Naśladowanie dźwięków: budzika- drrryń, gry na trąbce- tra, tro, tre, parskania konia- prrry.
Ćwiczenia – percepcji słuchowej:
- Rozpoznawanie odgłosów wywołanych celowo przez prowadzącego (po uprzednim zapoznaniu się z nim);
- Rozpoznawanie głosów zwierząt, pojazdów lub sprzętów gospodarstwa domowego nagranych na płycie;
- Zabawa „Kto zawołał?” – rozpoznawanie głosu wołającej osoby;
- Rozpoznawanie dźwięków instrumentów muzycznych, zwierząt, odgłosów natury;
- Wsłuchiwanie się w ciszę;
- Naśladowanie przez dziecko wystukiwanego rytmu;
- Rozpoznawanie początkowej lub końcowej głoski w wyrazach;
- Wyodrębnianie wyrazu rozpoczynającego się daną, umówioną głoską z ciągu różnych wyrazów wypowiadanych przez prowadzącego;
- Wyodrębnianie danej, umówionej sylaby z ciągu różnych sylab wypowiadanych przez prowadzącego;
- Liczenie sylab w wyrazach;
- Zabawa w kończenia słów;
- Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu;
- Zabawa w szukanie rymów do danego wyrazu;
- Odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej – dziecko klaszcze, gdy usłyszy nieprawidłową wymowę, podnosi rękę słysząc głoskę zdeformowaną itp.
- Łączenie sylab w wyrazy;
- Łączenie głosek w wyrazy;
- Różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących np.: półka- bułka, myszka- miska, bąk- pąk.
- Szukanie ukrytych wyrazów w innych wyrazach np.: ser-ce, skak-anka.
- Odtwarzanie ciągu cyfr lub wyrazów wcześniej wypowiedzianych przez rodzica w odpowiedniej kolejności;
- Wspólna nauka rymowanek, wierszyków.
Drodzy Rodzice, rozumiemy, że ćwiczenia logopedyczne często są mozolne i czasochłonne. Czasem brakuje też pomysłów na ich urozmaicenie, dlatego zebrałyśmy kilka linków, które możecie wykorzystać w czasie ćwiczeń w domu. Powodzenia!
https://domologo.pl/
http://www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/logopedyczne
http://www.logopediapraktyczna.pl/
http://blog.centrumgloska.pl/
https://www.facebook.com/smykoterapia
http://kreatywne.wrota.net/?tag=zabawy-logopedyczne
http://logozabawy.pl/
www.c-and-a.com/pl/pl/shop/gry-do-nauki-czytania ***nowe***
www.c-and-a.com/pl/pl/shop/czytanie-dzieciom-na-glos ***nowe***
Platformy płatne:
http://www.krainadzwiekow.pl/pl/site/glowna
https://www.superkid.pl/
http://juzwiem.edu.pl/cwiczenia
Bibliografia:
Grabias S., Kurkowski M., Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, UMCS,
Kaczorowska – Bray K., Milewski S., Wczesna interwencja logopedyczna, Harmonia Universalis,
Michalak-Widera I., Miłe uszom dźwięki – ćwiczenia narządów artykulacyjnych, WiR,
Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, WSiP.